WONING VERKOPEN
Gras gaat niet harder groeien als je er aan trekt. Wel als je het goed verzorgt.
Zo is het ook met het verkopen van uw woning. De tijd en aandacht die we in uw huis steken vóór het te koop bord in de tuin staat is de basis van het verkoopsucces.
Daarna volgen we de verkoopstrategie die past bij uw wensen en uw huis.
Onderhandelen is ons vak. Dus halen we eruit wat erin zit. En dan gaat het om opbrengst én bijkomende voorwaarden rondom de verkoop.
De afronding, ook daar zijn we er voor u, tot en met de overdracht bij de notaris.
U wilt uw huis verkopen? Dan komt daar nogal wat bij kijken. Van Santen Makelaardij helpt graag. We leggen uit welke stappen er nodig zijn om efficiënt te verkopen. En samen bepalen we hoe we die verschillende stappen gaan invullen.
– Kennismaken en waardebepaling
– Verkoopstrategie bepalen
– Woning opname en verkoopgereed maken
– Woning promoten
– Bezichtigingen
– Onderhandelingen
– Koopcontract opstellen en tekenen
– Voorbehouden bewaken
– Eindinspectie en overdracht bij notaris
Zeer enthousiaste en betrokken makelaar bij de verkoop van ons huis. Alles tot in de puntjes geregeld en snelle reactie bij vragen. Alleen maar lof!
Verkoper Jan Mankeshof 24
Meer weten over onze dienstverlening en verkoopstrategieën?
We komen graag vrijblijvend langs. Maak een afspraak of stel een vraag.
DE VERKOOPSTAPPEN UITGELICHT
Kennismaken en waardebepaling
In het kennismakingsgesprek bespreken we wat uw verkoopwensen zijn. Heeft u al een ander huis op het oog of bent u nog aan het rondkijken? Of is er een bepaalde termijn waar we rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld de start van een nieuwe baan in een andere regio, een kindje op komst, een nieuwbouwhuis dat opgeleverd wordt of een andere persoonlijke omstandigheid. Dit bepaalt vaak het tempo waarmee een huis te koop komt te staan.
We bespreken ook de bijzonderheden van de woning. Misschien zijn er energiebesparende maatregelen genomen, is er een vrij nieuwe keuken of hebben we juist te maken met een kluswoning, waar een volgende bewoner het naar eigen smaak kan opknappen. Wat voor de één een pluspunt is, is voor de ander een minpunt. Dus ook zaken als achtergrondgeluid van trein, autoverkeer of binnenstad, parkeergelegenheid, overhangende bomen van de buren en krakende trappen komen aan de orde.
Voor de waardebepaling lopen we een rondje in en om het huis. Ik kijk naar de bouwtechnische staat van de woning, het onderhoud en de voor- en nadelen van de woning. Die gegevens worden gecombineerd met het onderzoek dat ik voorafgaand aan het bezoek heb gedaan over vergelijkbare woningen in de buurt. Zo ontstaat een beeld hoe deze woning zich verhoudt tot andere woningen en wat een reële marktwaarde is.
Een waardebepaling is altijd gratis en vrijblijvend!
Verkoopstrategie bepalen
Door de waardebepaling is bekend wat een woning waard is. Ondertussen hebben we ook in beeld hoe snel de verkoop gewenst is. Meestal ligt dat tussen ‘zo snel mogelijk’, ‘vlot’ en ‘we hebben de tijd’. Het is ook duidelijk wat de voordelen van de woning zijn, welke doelgroep voornamelijk op de woning af zal komen, en welke financiële mogelijkheden er voor u als verkoper zijn bij een bepaalde verkoopopbrengst.
Door dit alles bij elkaar te nemen en af te wegen kom ik tot een advies vraagprijs en een plan van aanpak. Doel is dat u als verkoper de best mogelijke opbrengst voor de woning ontvangt onder de beste condities. Na alles goed doorgesproken te hebben stellen we de vraagprijs en verkoopstrategie vast.
Woning opname en verkoopgereed maken
Nu gaan we echt van start! U als verkoper vult vragenlijsten in, ruimt op en zorgt dat de woning er op zijn paasbest uitziet. Ondertussen pleeg ik research in het kadaster, check mogelijke verontreiniging of beperkingen in het gebruik. Waar nodig worden bestemmingsplannen, bodemkaarten en notariële stukken geraadpleegd. De woning wordt ingemeten en nieuwe plattegronden worden gemaakt. De professionele fotograaf komt langs en verkoopteksten worden geschreven. Als we beiden tevreden zijn over de resultaten van deze inspanningen gaat de woning in de verkoop!
Woning promoten
Funda is nog steeds de belangrijkste plek om zichtbaar te zijn voor een woning die te koop staat. Maar er zijn inmiddels ook andere websites als Jaap.nl, Pararius, Huizenlijn en de website van de makelaar zelf. Ook Facebook is voor een bepaalde categorie huizen een goed medium.
De informatie die er over de woning gegeven wordt is heel belangrijk. Gegevens moeten compleet en duidelijk zijn. Foto’s moeten een realistisch beeld geven. Een halletje is geen balzaal en niets zo vervelend als informatie die meer vragen oproept dan het beantwoordt.
Het gaat er dus om wáár je de woning presenteert, en hoe.
Bezichtigingen
Wordt de woning op zijn best gepresenteerd, dan komen er bezichtigingen. Deze zijn altijd in overleg, zodat het ook uitkomt met uw agenda. Na iedere bezichtiging geef ik een terugkoppeling.
Onderhandelingen
Bezichtigingen leiden uiteindelijk tot een bod en daarna starten de onderhandelingen. Veel kopers en verkopers vinden onderhandelen een spannende aangelegenheid. Juist daarom is het goed een makelaar aan je zijde te hebben. Die kennis en ervaring inzet, goed advies geeft en aan alle aspecten rondom de verkoop denkt. Iedere stap in de onderhandelingen worden met u overlegd.
Koopcontract opstellen en tekenen
Bij Van Santen Makelaardij maken we altijd gebruik van de Model Koopovereenkomsten, vastgesteld door de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen NVM, VastgoedPRO, VBO Makelaar, de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Onderdelen die niet van toepassing zijn strepen we door. Clausules die juist wel van toepassing zijn voegen we toe. De juiste data en voorbehouden worden aangehouden. Een goede koopovereenkomst voorkomt problemen en aansprakelijkheids-vraagstukken.
Voorbehouden bewaken
In de koopovereenomst staan een aantal data en voorbehouden waaronder de woning is verkocht. Bijvoorbeeld het voorbehoud van financiering (datum waarop koper zekerheid moet hebben dat zijn financiering/hypotheek rond zal komen), voorbehoud van een bouwkundige keuring, een datum waarop de waarborgsom binnen moet zijn bij de notaris of een datum waarop de woning van de kopers verkocht moet zijn. Die data en termijnen bewaken we. En dat betekent niet dat we alleen op de betreffende datum checken of iets klopt. Nee. We houden vooraf contact met de kopers en proberen zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van de stappen in hun traject. Zo voorkomen we eventuele verrassingen.
Eindinspectie en overdracht bij de notaris
De koopovereenkomst of kopieën daarvan gaan naar de verschillende belanghebbenden, koper, verkoper, notaris, geldverstrekker en dergelijke. Een datum en tijdstip voor inspectie en overdracht wordt ingepland. Tijdens de inspectie lopen kopers, verkopers en makelaar nog 1 keer door de verkochte woning. Is alles opgeleverd zoals afgesproken? De laatste weetjes worden uitgewisseld (verfkleur nummers, even wachten op de klik voor je de sleutel omdraait, de keuken is gekocht bij… enzovoorts) en de meterstanden worden genoteerd.
Als afronding gaan we naar de notaris voor het tekenen van de akte van levering en definitieve overdracht van de woning door het overhandigen van de sleutels.
Wilt u weten wat we voor ú kunnen doen bij de verkoop van uw woning? Geïnteresseerd in deeldiensten? Of wilt u weten wat de verschillende stappen in het verkooptraject in uw situatie precies betekenen? Laat het ons weten en we nemen gelijk contact met u op.